Běla Kolářová, Vzorník líčidel, 59 x 49 cm, 1979, pudr a líčidla, na kartonu, publikováno, vystaveno, signováno |
Menu | jaroslavkrbusek@gmail.com |
|
Běla Kolářová (1923) byla na přelomu padesátých a
šedesátých let jednou z mála žen, které se v tehdejším
komunistickém Československu zabývaly vizuálním uměním v
kvalitě srovnatelné se zbytkem kulturní Evropy. Je
zvláštní, že to byly většinou ženy malířů nebo teoretiků
umění. Kromě Běly Kolářové, například Emila Medková,
Ludmila Padrtová, Eva Fuková, Pavla Mautnerová –
Piessenová a později ještě Daisy Mrázková, Věra
Janoušková, Vlasta Prachatická - Kolíbalová nebo Adriena
Šimotová - Johnová. Pro některé z nich byl stěžejní
právě přelom padesátých a šedesátých let. Jiné dosáhly
vrcholu tvorby a nalezly definitivní podobu svého
výtvarného jazyka až na přelomu dalšího desetiletí.
Některým se podařilo vykročit ze stínu svých mužů a
dosáhnout pozoruhodných výsledků, jiné je i zastínily.
Byla to pro ně doba hledání, výtvarného vymezování vůči
mužskému světu tehdejší české avantgardy, i vymezování
vůči komunistické realitě. Běla Kolářová začala
fotografovat v roce 1956. Svoje nejoriginálnější
fotografie, jakoby vydělené z hlavního proudu českého
umění, začala tvořit během roku 1960. Podařilo se jí
překročit hranice fotografie svými fotogramy,
rentgenogramy, kresbou světlem a prací s umělým
negativem. Stala se výjimečnou, ale také naprosto
osamocenou běžkyní v mělké stopě tehdejšího domácího
kulturního dění. Když si zároveň uvědomíme, že tvořila
nejen vedle svého „klovajícího orla“, jak se říkalo
Jiřímu Kolářovi, ale i v naprosté informační izolaci
Československa, dokázala paní Běla víc než jiné
tvůrkyně. Jejímu dílu z určitého pohledu blízký Man Ray
nebyl v té době ani zdaleka tak ceněn jako dnes a za
železnou oponou se o jeho práci takřka nevědělo. Po
období, kdy na fotografický papír skládala a vrstvila
různé obyčejné a snadno dostupné předměty ze svého
bezprostředního okolí, byl jen krok k tomu, aby
fotografický papír prostě vynechala. Vlasy, spirály
hodinových per, špony a provázky se staly samy sebou.
Její tvorbu ovládl svět drobných předmětů, jejich řazení
a kombinatorika. Tedy průmyslově vyrobené cetky, jako
návrat k pramenům, jež předeslal Marcel Duchamp svými „ready-mades“,
nebo pop-art svým zájmem o všednodenní předměty konzumu.
Velmi vtipné, vlastně jakoby až nepatřičně jednoduché
modifikace, skládání a řazení špendlíků, skobiček,
zápalek, sponek, patentek, žiletek, sklíček nebo
například drobných náhradních dílů a podložek. Později
začala používat barevných vzorníků nití a umělých vlasů,
začala kombinovat předměty s koláží, využívat ke kresbě
laků na nehty a barevných rtěnek. Umění Běly Kolářové je
nejen vzácně ženské, ale i mimořádně nadčasové. Nedávnou
výstavu Běly Kolářové ve Veletržním paláci Národní
galerie v Praze doprovodil obsáhlý katalog s velmi dobře
vybranými reprodukcemi děl z různých období. Výstava i
katalog jsou dílem Jiřího Valocha. Národní galerii se
podařilo touto expozicí smazat jeden z velkých dluhů,
který má vůči některým důležitým jménům českého
vizuálního umění. Ladislav Mirvald, Jan Kubíček, Václav
Boštík, Daisy Mrázková, Jiří Mrázek, Čestmír Kafka,
František Dvořák, Karel Nepraš a několik dalších se
zatím nedočkalo. Běla Kolářová, spoluzakladatelka
skupiny Křižovatka (1963), patří k nejoriginálnějším
českým výtvarnicím. Od počátků své tvorby vzácně
vycházela ze zkušenosti s „ženským“ vnímáním světa, s
intimitou domácího prostředí a s využitím předmětů
každodenní potřeby. Až do zralého tvůrčího období se
projevovala jako neúnavná experimentátorka s
nejrůznějšími výtvarnými technikami a postupy. Pro mě
osobně byla tato nevelká výstava zážitek roku. |
pohled do výstavy v Galerii Untiteled v Praze. Foto Jan Zátorský
Běla Kolářová, z cyklu Peříčka, 23,8 x 29,8 cm, 1961, publikováno, vystaveno , signováno
Běla Kolářová, z cyklu Peříčka, 24 x 29,8 cm, 1961, publikováno, vystaveno, signováno
Vzorník líčidel, foto Jan Zátorský
|
Zpět |