V nabídce je kresba barevnou tuší Václava Stratila na
ostře zeleném podkladu, která pochází z jeho výstavy v
pražské Galerii Ruce v roce 1996. Na výstavě s názvem „Strati
– Ztratil“ tehdy vystavil velkou řadu stejně velikých a
stejně adjustovaných kreseb, na různě pastelově
barevných papírech. Jakoby se tehdy umělec opravdu
„vytratil“ ze své vyhroceně existenciální roviny a
vytvořil pravděpodobně nejelegantnější a jediné takto
barevně pojednané práce v devadesátých letech.
Václav Stratil se narodil 7.10.1950 v Olomouci. Tam také
v letech 1970 až 1975 studoval na Filosofické fakultě
University Palackého, na katedře výtvarné výchovy. Od
roku 1998 vedl ateliér kresby na Fakultě výtvarných
umění v Brně. V počátcích jeho tvorby vznikalo množství
pláten s figurální a portrétní tématikou. Velkou část z
těchto existenciálních obrazů později autor rozřezal,
rozstříhal a v lepším případě rozdal. Na začátku
osmdesátých let se Václav Stratil obrátil ke kresbě. Až
několikametrové, skoro černé kresby, vyšrafované
nekonečným množstvím čar, tvořily jakýsi prvek čtvercové
dlažby nebo struktury parket, geometrických obrazců a
podobně. Následně se v některých kresbách začala
objevovat i jiná barva než černá. Později začal Václav
Stratil do šrafur vkládat slova jako NUDA, BRATŘE,
VERTIKÁLNÍ NOSTALGIE, TICHO, STIGMA. Někdy se objevovaly
i části lidského těla, také tělo a tvář Krista, později
portréty jiných konkrétních osob nebo zvířat. Druhou
nejvýznamnější částí tvorby umělce, je konceptuální
práce s fotografií a performance. Velmi často pracoval
se svým vlastním tělem. Ke zděšení okolí záměrně
přibýval na váze nebo naopak, razantně hubnul až do
chorobné podoby a vše zachycoval na fotografiích.
Nejrazantnější fotoperformace tohoto typu vznikaly na
přelomu osmdesátých a devadesátých let. Jednomu z
výjimečných cyklu velkých fotografií dal autor název
Řeholní pacient. I přesto, že je na této sérii patrný
vliv Josepha Beyuse, jde o jeden z nejrazantnějších
výkonů českého umění devadesátých let. Jinde, tak jako
například ve skvělé sérii vlastních podobizen s Ľubou
Kmeťovou s názvem 4 + 1, se umělec nechal fotografovat
ve dvojicích s různými lidmi a nebo jen portrétovat ve
svých odlišných podobách v běžných komunálních
fotoateliérech. Vznikly tak často zcela mimořádné práce
rozehrávající hru vstahů, reflektující asociace
existenciálních prožitků, ale i lehce sociální podtexty
zapojením běžných lidí do akce. Václav Stratil rád
překračuje hranice jednotlivých disciplín bez jakékoli
zátěže minulosti. Jeho dynamická, významem i tvarem
různorodá tvorba přinese ještě mnohá překvapení. Václav
Stratil, měl první samostatnou výstavu v roce 1975, v
tehdy velmi důležité galerii Pod podloubím v Olomouci.
Od té doby vystavoval mnohokrát doma i v zahraničí. K
nejvýznamnějším vystoupením patřily například: v roce
1985 – Kresby, Ústav makromolekulární chemie v Praze;
1986 – Kresby, Ústřední kulturní dům železničářů, Praha;
1988 – Šimotová-Stratil, instalace v prostorách kláštera
v Hostinném; 1989 – Beyus v Olomouci, galerie Opatov;
1989 – Adriena Šimotová-Václav Stratil-Dialog, Krajská
galerie Hradec Králové; 1991 – Řeholní pacient, Galerie
Václava Špály, Praha; 1992 – Nuda, Galerie Béhemót,
Praha; 1993 – Self-Portraits, Window Galellery, Praha;
1994 – Zatoulaný pes, Galerie Rudolfínum, Praha; 1996 –
Stratil-Ztratil, Galerie Ruce, Praha; 1997 – The
Gramercy International Contemporary Art fair, New York;
1997 – 4 + 1, s Ľubou Kmeťovou, Gandy Gallery, Praha;
1999 – Česká krajina, Galerie Rudolfínum, Praha; 1999 –
Hervé Loevenbruk présente Václav Stratil, 34bis rue
Molitor, Paříž; 2000 – Kresby 1955 – 2000, Muzeum umění
Olomouc; 2002 - Václav Stratil, Centre national de la
photographie, Paříž a další.
|