Lena
Knilli se narodila v roce 1961 v rakouském Grazu a
vyrůstala v tehdejším Západním Berlíně. V letech 1981 až
1985 studovala malířství na Hochschule der Künste v
Berlíně. Od roku 1985 do 1987 pokračovala ve studiu na
Hochschule für Angewandte Kunst u Maria Lassnig, žila v
Rakousku, Německu, České republice a USA.
Z kreseb a obrazů Leny Knilli je jasně patrná zkušenost
její cesty k umění. Středoevropské putování mezi Grazem,
Vídní, Prahou a Berlínem, pobyty a obživa v Mnichově a
samozřejmě studia na berlínské Hochschule der Künste v
malířském atelieru Hanse-Jürgena Diehla musely zanechat
stopu. V osmdesátých letech byl tehdejší Západní Berlín
asi nejrozpálenějším evropským tyglíkem, kde se tavily
nejnovější polohy výtvarného umění, ale i hudby, filmu,
fotografe a architektury. Malba George Baselitze a Jörg
Immendorffa, patetické výjevy vzdálených světů a
ideologií od Anselma Kiefera, malířská gesta Reinera
Fettinga, strhující malba s dokonalým smyslem pro
kompozici Markuse Lüpertze, dílo Martina Kippenbergera
nebo Alberta Oehlena. Sociální a politické fikce skupiny
Art Bearts s naléhavým témbrem zpěvačky Dagmar Krause,
experimenty kytaristy Freda Fritha a filmařů Nicolause
Humberta a Wernera Penzela. S tím vším se dalo v Berlíně
setkat v době svého zrodu. Kvas berlínské umělecké
komunity v ohraničeném prostoru svobody, vstřebávání
nových podnětů, vlivy a děje, které musely mít na
vnímavou mladou umělkyni vliv. Uklidnění pak přinesla
závěrečná studia i absolutorium na vídeňské Hochschule
für Angewandte Kunst u věhlasné profesorky Marie Lassnig.
Po studiích následovala změna rytmu. Několik měsíců v
opačném ghettu „ svobody“, na Kubě. Před návratem do
Rakouska prožila několik let v milované Praze. To
všechno se přetavilo ve svébytnou uměleckou cestu, v
malířský jazyk většinou rozměrných obrazů, malovaných
staromilskou vaječnou temperou, s dokonalým uchopením
expresivních možností barvy a gesta. Po té Vídeň a dvě
malé děti zredukovaly používaný materiál na vrstvené
papíry, lepicí pásku a jednoduché barevné kontury
příběhů těla, hraček, bot, stolů, ubrusů a podobně.
Existenciální děje domova se v poslední době rozeběhly
do otevřeného prostoru, do prostoru v němž jsou patrné
přesahy k přelomu devatenáctého a dvacátého století, ke
drobným ozvěnám secese a tehdejší vídeňské avantgardy. V
kresbách nenajdete žádná vyhrocená nebo paranoidní
témata, ale přesně naopak, klid a podivuhodnou harmonii.
Narativní příběhy i téma postavené na detailu, kreslí
Lena Knilli s řemeslnou jistotou. Setkáváme se s ději
sice důvěrně známými, ale vždy plnými jakési nové
exprese a magie lehce posunuté reality, tak blízké
středoevropským očím.
|