Milan Grygar se narodil 24. října 1925 ve Zvolenu v
tehdejším Československu. V letech 1945 až 1950 studoval
na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora
Emila Filly. Milan Grygar je malíř, grafik, typograf,
konceptuální umělec, tvůrce zvukových a hmatových
instalací. Na začátku roku 1961 namaloval svoje první
abstraktní obrazy. Po této krátké epizodě jeho zájem
přešel ke zkoumání souvislostí mezi zvukem, prostorem,
barvou a celkovou vizualitou plochy obrazu. Přestal
malovat a soustředil se jen na kresebné vyjádření zvuku,
na jeho šíření a vibrace v prostoru. Po té co v roce
1966 zachytil na magnetofonový pás zvuk vznikající čáry,
byl jen krok k akustickým kresbám a později k obrazům
chápaných jako zvukové a barevné partitury. Uvědomil si,
že každý lidský pohyb, jakákoli jeho činnost je
doprovázena větším či jen nepatrným zvukem. Začaly
vznikat rozměrné černobílé kresby rákosem a dřívky.
Později u menších kreseb používal mechanické hračky,
hřebeny, skleničky nebo dotyky prstů. Akustické kresby
byly vlastně nejen vizuální záznamy stop těchto
předmětů, ale i záznamy zvuku a pohybu v ploše kresby.
Kromě promyšleného konceptu hraje u výsledného díla
určitou roli hra a princip náhody. V roce 1969
realizoval první inscenované akce hmatových kreseb.
Zavěšenou velkou bílou plochu papíru protrhl na čtyřech
místech, otvory prostrčil ruce i nohy, a aniž by viděl
výsledek, maloval prsty někdy i předměty jakési siločáry
dosahu. Při tom vznikaly nejen vizuální záznamy, ale i
tlumený zvuk rozvibrovaného papíru. Od roku 1967 byly
některé zvukové partitury určeny ke skutečné realizaci.
Reálné produkce na podkladě interpretace partitur Milana
Grygara se dodnes objevují na koncertech avantgardních
hudebníků v Evropě i USA. Ke konci 80. let se opět
Grygar vrátil k malbě. Ve svých plátnech s názvem
Antifony, dodnes řeší problémy vizuálního uchopení
zvuku, tentokrát pomocí sytě barevných ploch, jejich
dělení i vzájemných protikladů nebo naopak harmonie. Ne
náhodou, dnes více jak osmdesátiletý umělec, kterému
české prostředí ještě stále ne úplně rozumí, slaví
největší úspěchy a pozornost především v amerických
výstavních síních a muzeích. Nakonec i jeho zastoupení v
nejprestižnějších zámořských veřejných a soukromých
sbírkách mluví za mnohé. Jeden z nejradikálnějších
českých umělců se mohl nedávno těšit z velké samostatné
výstavy v newyorském muzeu kresby. Milan Grygar je
bezesporu jedno ze zásadních jmen české racionální
tvorby a celé generace 60. let. |