Milan Grygar, Zvukoplastická kresba (černé pero na bílé ploše papíru) 45 x 62,3 cm, 1973
Prodej Menu krbusek@chello.cz

Milan Grygar se narodil 24. října 1925 ve Zvolenu v tehdejším Československu. V letech 1945 až 1950 studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora Emila Filly. Milan Grygar je malíř, grafik, typograf, konceptuální umělec, tvůrce zvukových a hmatových instalací. Na začátku roku 1961 namaloval svoje první abstraktní obrazy. Po této krátké epizodě jeho zájem přešel ke zkoumání souvislostí mezi zvukem, prostorem, barvou a celkovou vizualitou plochy obrazu. Přestal malovat a soustředil se jen na kresebné vyjádření zvuku, na jeho šíření a vibrace v prostoru. Po té co v roce 1966 zachytil na magnetofonový pás zvuk vznikající čáry, byl jen krok k akustickým kresbám a později k obrazům chápaných jako zvukové a barevné partitury. Uvědomil si, že každý lidský pohyb, jakákoli jeho činnost je doprovázena větším či jen nepatrným zvukem. Začaly vznikat rozměrné černobílé kresby rákosem a dřívky. Později u menších kreseb používal mechanické hračky, hřebeny, skleničky nebo dotyky prstů. Akustické kresby byly vlastně nejen vizuální záznamy stop těchto předmětů, ale i záznamy zvuku a pohybu v ploše kresby. Kromě promyšleného konceptu hraje u výsledného díla určitou roli hra a princip náhody. V roce 1969 realizoval první inscenované akce hmatových kreseb. Zavěšenou velkou bílou plochu papíru protrhl na čtyřech místech, otvory prostrčil ruce i nohy, a aniž by viděl výsledek, maloval prsty někdy i předměty jakési siločáry dosahu. Při tom vznikaly nejen vizuální záznamy, ale i tlumený zvuk rozvibrovaného papíru. Od roku 1967 byly některé zvukové partitury určeny ke skutečné realizaci. Reálné produkce na podkladě interpretace partitur Milana Grygara se dodnes objevují na koncertech avantgardních hudebníků v Evropě i USA. Ke konci 80. let se opět Grygar vrátil k malbě. Ve svých plátnech s názvem Antifony, dodnes řeší problémy vizuálního uchopení zvuku, tentokrát pomocí sytě barevných ploch, jejich dělení i vzájemných protikladů nebo naopak harmonie. Ne náhodou, dnes více jak osmdesátiletý umělec, kterému české prostředí ještě stále ne úplně rozumí, slaví největší úspěchy a pozornost především v amerických výstavních síních a muzeích. Nakonec i jeho zastoupení v nejprestižnějších zámořských veřejných a soukromých sbírkách mluví za mnohé. Jeden z nejradikálnějších českých umělců se mohl nedávno těšit z velké samostatné výstavy v newyorském muzeu kresby. Milan Grygar je bezesporu jedno ze zásadních jmen české racionální tvorby a celé generace 60. let.

Zpět