Krištof Kintera, Mluvič,
elektronika a kombinované techniky, výška 105 cm, 2009 |
Prodej | Menu | jaroslavkrbusek@gmail.com |
|
Krištof Kintera se narodil roku 1973 v Praze. V letech 1992 – 1996 a 1997 – 1999 studoval Akademii výtvarných umění v ateliéru profesora Milana Knížáka. Absolvoval několik studijních pobytů na zahraničních univerzitách. Například roce 1995 Ohio State University, Columbus, Ohio, USA, 1997 Germinations X, Birmingham, Velká Británie, 2001 Villa Waldberta, SRN, 2003-04 Rijksakademie, Amsterdam, Nizozemí. Trojnásobný finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého (1999, 2001, 2003) Krištof Kintera je malíř, kreslíř, grafik a také divadelník, který si postupně buduje zcela mimořádné postavení v českém vizuálním umění. Je autorem řady pozoruhodných objektů a instalací, kterými s hravou lehkostí zkoumá mechanismy současné společnosti. Jeho spotřebiče k nepotřebě (Spotřebiče, 1997-98), mluvící postavy chlapců (Mluviči, 1998-99), stejně jako objekt igelitové tašky s nákupem potravin, ze které je slyšet unavený komentář okurky zmateně se rozhlížející po světě (Už mě to nebaví, 2003), jsou karikaturami výsledků nadprodukce poukazujícími na stav světa, v době technologické nadvlády předimenzovaných ekonomických systémů. Ve svých dílech glosuje a ironizuje principy, na kterých je vystavěna současná evropská společnost, tedy se všemi znaky přebujelého konzumu a z toho plynoucích vrstev odpadu. Na Prague Biennale 2, pořádaném Giancarlem Politim a časopisem Flash Art v karlínských továrních halách, vzbudil Krištof Kintera pozornost svojí sochou malého chlapce, který pravidelně tluče hlavou do zdi. Příležitostný performer je také hybnou silou divadelní skupiny Skrytá tvůrčí jednotka. Je nám ctí, že první tři výstavy v Praze měl v Galerii Ruce v letech 1995 a 1996. V té době ještě studoval na AVU. |
Galerie Rudolfinum na podzim otevřelo 100. výstavu od svého založení v roce 1994. K tomuto výročí připravila galerie rozsáhlý projekt Krištofa Kintery, který shrnuje posledních pět let autorovy tvůrčí práce a představí na dvě desítky soch, instalací a interaktivních objektů. Název výstavy Nervous Trees odkazuje ke stejnojmenným objektům, které se budou nervózně pohybovat v hlavním výstavním sále; v dalším se návštěvník bude prodírat mezi sokly z polystyrenu, důvěrně známého zateplovacího materiálu, byť jeho fragmenty poletující galerií evokují spíše nepříjemnou vánici. Důležitou součástí expozice je tzv. laboratoř, kde návštěvník vstupuje do průběhu vzniku Kinterovy aktuálně realizované instalace Postnaturalia, přibližně sto metrů čtverečních pokrytých umělou krajinou ze součástek elektronických zařízení, poetickou a drastickou zároveň. Krajinnými elementy jsou vzorky umělých květin, pořadače s herbáři a rozsáhlá video-dokumentace vzniku jednotlivých objektů. Malý výstavní sál je věnován intimnější poloze Kinterovy práce, a to v podobě desítek kreseb. Naopak velké sály budou vyplňovat projekty jako Nervous Trees (2013), pilíř z pytlů malty Knauf Do It Yourself (After Brancusi) (2007), muflon vzpínající se k nebi jako nějaké bájné stvoření Electrons Seeking Spirit (2016) a další skulptury. V rámci výstavy uvádí Galerii Rudolfinum premiérově film s názvem Hands – Tools of Brain, hodinový sestřih přibližně sedm let pořizovaných záznamů rukou, které v ateliéru vytváří a ničí, testují materiály a postupy, vyrábí a sestavují jednotlivé prvky budoucích soch a instalací. Výstava akcentuje důležité procesy spolupráce, zdánlivě velmi banální, ale ve své podstatě esenciální pro fungování a rozvoj jakéhokoliv složitějšího systému. Zároveň však poukazuje na křehkost, na které vztahy mezi jednotlivými aktéry systému stojí a padají. Kintera říká, že si nesmírně cení intimních chvil v ateliéru o víkendech, kdy je tam sám se sebou a kdy se může oddat jinému druhu soustředění.
Krištof Kintera (*1973) patří k nejznámějším
současným českým umělcům pracujícím v různých
médiích. Moment pohybu, interakce a sociálně
kritický přesah je odrazem propojování výtvarného
umění, performance a divadelní scénografie. Je
spoluzakladatelem experimentální divadelní skupiny
Jednotka, autorem výtvarné koncepce každoročního
festivalu 4+4 dny v pohybu. Jeho pohyblivá díla si
získala velkou oblibu nejen svým mechanicky náročným
provedením, ale i hravostí a vtipem. Tyto objekty
přitom mají ve většině případů hlubší poslání, než
jen pobavit. Jako vršovický patriot a vyznavač
cyklistiky je autorem dvou pražských atypických
pomníků – pod Nuselským mostem pomníku Z vlastního
rozhodnutí věnovaného sebevrahům a Bike to Heaven na
památku Jana Bouchala, zakladatele Auto*Matu a všech
dalších cyklistů zabitých automobilisty v Praze. Vstupné na výstavu je díky Nadačnímu fondu Avast zdarma. text a fotografie: Galerie Rudolfinum http://www.galerierudolfinum.cz/cs/exhibition/kristof-kintera-nervous-trees |
Zpět |