Milan Grygar, Antifona, kresba tužkou a akryl na papíře Durex Scholler, 102,3 x 72,3 cm, 2001
Prodej Menu krbusek@chello.cz

Milan Grygar se narodil 24. října 1925 ve Zvolenu v tehdejším Československu. V letech 1945 až 1950 studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora Emila Filly. Milan Grygar je malíř, grafik, typograf, konceptuální umělec, tvůrce zvukových a hmatových instalací. Na začátku roku 1961 namaloval svoje první abstraktní obrazy. Po této krátké epizodě jeho zájem přešel ke zkoumání souvislostí mezi zvukem, prostorem, barev a vizualitou plochy obrazu. Přestal malovat a soustředil se jen na kresebné vyjádření zvuku, na jeho šíření a vibrace v prostoru. Po té co v roce 1966 zachytil na magnetofonový pás zvuk vznikající čáry, byl jen krok k akustickým kresbám a později k obrazům chápaných jako zvukové a barevné partitury. Uvědomil si, že každý lidský pohyb, jakákoli jeho činnost je doprovázena větším či méně intenzivním zvukem. Začaly vznikat rozměrné černobílé kresby rákosem a dřívky. Později u menších kreseb používal mechanické hračky, hřebeny, skleničky nebo dotyky prstů. Akustické kresby byly vlastně vizuální záznamy stop těchto předmětů, záznamy zvuku a pohybu v ploše i prostoru. Kromě promyšleného konceptu hraje u výsledného díla určitou roli hra a princip náhody. V roce 1969 realizoval první inscenované akce hmatových kreseb. Zavěšenou velkou bílou plochu papíru prořízl, otvory prostrčil ruce i nohy, a aniž by viděl výsledek, maloval prsty někdy i předměty jakési siločáry dosahu, při kterých vznikaly nejen vizuální záznamy, ale i tlumený zvuk rozvibrovaného papíru. Od roku 1967 byly některé zvukové partitury určeny ke skutečné realizaci. Reálné produkce na podkladě interpretace partitur Milana Grygara se dodnes sporadicky objevují na koncertech avantgardních hudebníků v Evropě i USA. Ke konci 80. let se opět Grygar vrátil k malbě. Ve svých plátnech Antifonách dodnes řeší problémy zvuku, tentokrát pomocí sytě barevných ploch, jejich dělení a vzájemných protikladů i harmonie. Ne náhodou, dnes více jak osmdesátiletý umělec, kterému české prostředí ještě stále ne úplně rozumí, slaví největší úspěchy a pozornost především v amerických výstavních síních a muzeích. Nakonec i jeho zastoupení v nejprestižnějších zámořských veřejných a soukromých sbírkách mluví za mnohé. Jeden z nejradikálnějších českých umělců se mohl nedávno těšit z velké samostatné výstavy v newyorském muzeu kresby. Milan Grygar je bezesporu jedno ze zásadních jmen české racionální tvorby a celé generace 60. let.


detail nabízené kresby


 Barevné partitury z let 1969 až 1973 vystavené v Muzeu Kampa
 


Antifony z poslední doby na právě probíhající výstavě v Muzeu Kampa do 31 července
Zpět